Robotmelken (deel 9)
Moderator: Moderators
Re: Robotmelken (deel 9)
Leuk geschreven! En wie koopt de machienes, en de grond. Wie beslist wanneer er gemaaid en gehakselt wordt.
Voer en stro etc. Moet worden ingekocht enz.
Doe je dat allemaal met je laarzen aan vanuit de stal? Of is de dag / week wat opgedeeld? En gaat 't witte blousje toch ooit aan?
Doe zelf ook s'morgens de ronde in overal. En als er gekuild wordt gaat ie niet meer uit. Maar anders is er toch vanalles te regelen met de telefoon en pickup...
Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
Doe je dat allemaal met je laarzen aan vanuit de stal? Of is de dag / week wat opgedeeld? En gaat 't witte blousje toch ooit aan?
Doe zelf ook s'morgens de ronde in overal. En als er gekuild wordt gaat ie niet meer uit. Maar anders is er toch vanalles te regelen met de telefoon en pickup...
Moet je daar dan een wit bloesje voor aan?W.A schreef:Leuk geschreven! En wie koopt de machienes, en de grond. Wie beslist wanneer er gemaaid en gehakselt wordt.
Doe ikzelf of mn vrouw, maaien en stro persen doen we alz het mooi weer isW.A schreef:Leuk geschreven! En wie koopt de machienes, en de grond. Wie beslist wanneer er gemaaid en gehakselt wordt.
Doe je dat allemaal met je laarzen aan vanuit de stal? Of is de dag / week wat opgedeeld? En gaat 't witte blousje toch ooitaan?

Hoe meer je wil doen hoe efficiënter je wordt 

Da's waar!
Hier altijd beetje gespannen, als ik er zelf bij ben. Denk dat er zo wat mensen weg zouden zijn als ik er altijd met me'n neus bij stond. Probeer ze meestal beetje zelf de verantwoordelijkheid te geven.
Gevolg is wel da'k soms indd.het gevoel heb wat 'nutteloos' te zijn.
Hier altijd beetje gespannen, als ik er zelf bij ben. Denk dat er zo wat mensen weg zouden zijn als ik er altijd met me'n neus bij stond. Probeer ze meestal beetje zelf de verantwoordelijkheid te geven.
Gevolg is wel da'k soms indd.het gevoel heb wat 'nutteloos' te zijn.
-
- Contacteer:
neem je er toch een bedrijf bij
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
Dacht 't nie. Kan me'n hart niet aan..denk ik.john jakobs schreef:neem je er toch een bedrijf bij
ik lees het hier wel, in buitenland groeien de bomen tot aan de hemel, of liefst nog wat verder 

iedere dag BBBeter
-
hier in de buurt zij ze nu ook bezig om 24 delaval robots te installeren om te gaan batch milken, 1200 Jerseys moeten er mee gemolken gaan worden.
Niet naief.wit schreef:Vrij naïef als je denkt dat je met 250/500 koeien die concurrentie beter aankunt als met 100 koeienFeit is natuurlijk wel als wij willen blijven concurreren met de melkfabrieken uit de panhandle in Vs met 10.000 plus koeien dat we moeten blijven opschuiven . Of je het nu mooi vind of niet.

Komt er een hoekkie land te koop in de buurt, kun je datmet 200 koeien makkelijker pakken dan met 100 koeien.

Mengert kopen is per koe goedkoper bij 200 dan bij 100 koeien

Deze week: Hot tub is up and running

10 jaar bang gemaakt met N ZL
10 jaar lekker gemaakt met China
en nou gaan we bangmaken met een panhandle ?
(TX of FL)
voor West-Europa : je stuur effe een partijtje voor de dieren en een programmaatje investigation-tievie
d'r heen
en d'r wordt nooit geen druppel panhandle melk in Europa verkocht
dus wat nou concurrentie ?
het is bovendien overal protectionisme wat de klok slaat
10 jaar lekker gemaakt met China
en nou gaan we bangmaken met een panhandle ?
(TX of FL)
voor West-Europa : je stuur effe een partijtje voor de dieren en een programmaatje investigation-tievie
d'r heen
en d'r wordt nooit geen druppel panhandle melk in Europa verkocht
dus wat nou concurrentie ?
het is bovendien overal protectionisme wat de klok slaat
dat is mijn mening
Vind ik niet.Richt schreef:john verhaar schreef:Goede mensen vinden is wereld wijd een uitdaging200/300 koeien met robots en de loonwerker doet alles op het land hoeft toch ook niet erg ingewikkeld te zijn
maar misschien is wat jij groot vind wel veel te klein en kunnen er gewoon niet voldoende $$$gemaakt worden
Misschien een X tijd om outside your comfort zone te denken
Je hoort hier ook vaak dat 200-300 koeien Ruk is, te klein om groot te zijn, te groot om klein te zijn.

Groot genoeg om vast personeel aan te nemen (zeker als het landwerk allemaal zelf gedaan wordt), en de flexibiliteit die daar mee komt.
Om de week weekend vrij, vakanties of dagje weg gaat veel makkelijker, en ook bij ziekte gaat het toch wat makkelijker door.

Nee, ik vind vooral de 100 koeien bedrijven mooi wanneer je jong bent, maar nu ik ondertussen ook al weer een ouwe zak aan het worre ben, wil ik ook wat vrijheid en wat vakantie.

-
- Contacteer:
En waarom zou dat met 100 koeien niet kunnen, vooral als je wat ouder bent sta je er financieel vaak wat beter voor en kun je je ook wel permitteren om wat mensen in te huren ,toch zie je vaak dat ze niet meer verdienen als ze meer koeien hebben, waarom is dat dan ,waar je wel gelijk in hebt is dat je bepaalde dingen uit kunt smeren over meer liters
Gea kun je wel een rechte inloop hebbendoornenbal schreef:Ja aan de Lely's zijn wel wat verbeter punten. Zouden iets meer naar de klanten kunnen luisteren dan naar hun eigen.
Als ik vandaag moest kiezen werd het de Delaval. GEA hoor ik nog teveel negatieve reacties. En Renee zijn verhalen over de haat koeien helpt ook nog niet. Recht er inlopen blijft een gemis bij Delaval en GEA. Vooral bij GEA snap ik dat niet. Op de rotor doen ze dat wel. Kijk 95% van de koeien loopt wel. En met die kleine dingen kun je die 5% ook wat terug brengen
Sent from my SM-G973W using Tapatalk

Dat haat koeien verhaal ben jij erg uit zijn verband aan het trekken.

Er zit gewoon verschil in koeien. Dat zien wij hier heel duidelijk omdat ze allemaal voor een bepaalde tijd door de trainingsbox en de melkstal gaan. Sommige koeien gaan 20x per dag door die box. Andere met moeite 1x per dag. Waarom? omdat ze er schuin in moeten lopen ipv recht.?

Sommige koeien hebben gewoon een hekel aan alleen in zo'n box staan. Zal best iets vaker voorkomen bij HF dan bij cross of jersey omdat HF natuurlijk een zenuwachtiger ras is. Maar feit blijft dat er duidelijk verschil in zit.
Dat betekend helemaal niet dat die haat koeien helemaal niet op die robot lopen, maar dat worden wel vaak de koeien die je later in de lactatie wat vaker op moet gaan halen, terwijl die koeien die de robot wel fijn vinden je nooit hoeft te halen totdat ze droog gaan.

Als koeien echt graag de robot in gingen hoefde we ze ook geen brok te voeren om te lokken.

Heeft ook niets met kleur te maken