Selectief droogzetten/antibiotica
Moderator: Moderators
Re: Selectief droogzetten/antibiotica
denk ook dat het met zand ligboxen veel beter kan dan met welk ander systeem dan ook
Dat is ook vooral waarom ik ze afbouw tot onder 10 liter.gydo schreef: ↑vr jan 26, 2024 23:43 Daar heb je misschien wel gelijk in maar ik heb eigenlijk sinds ik het zo doe zowat nooit meer koeien met volle uiers die melk staan te zeiken in de droge koeien groep en voorheen wel. Dat wil niet zeggen dat ze mastitis krijgen maar geloof niet dat die koeien dat lekker vinden. Maar het is wel een beetje een gedoe om die koeien appart te houden
Wanneer ze 3 of 4 dagen onder 10 liter zitten blijven ze zichzelf verder afdrogen wanneer je stopt met melken.
Geen melk in de boxen, geen dikke uiers.
Gevoelsmatig toch iets veiliger dan abrupt droogzetten met 30+ liter.
Deze week: Hot tub is up and running
zet de koeien die droog moeten op dag 60 voor kalven op 1x per dag melken. Krijgen een blauw bandje om en vermelding op attentiebord dat ze alleen smorgen gemolken moeten worden. Blijven voor de rest gewoon tussen de melkkoeien.
Tegen dag 42 dat ze droog moeten is bij de meesten de melk onder de 12 liter.
Boven de 150 cellen is antibiotica, er onder alleen seal
Ben er 6 weken mee bezig maar bevalt goed qua melk uitliggen bij de drogen.
Tegen dag 42 dat ze droog moeten is bij de meesten de melk onder de 12 liter.
Boven de 150 cellen is antibiotica, er onder alleen seal
Ben er 6 weken mee bezig maar bevalt goed qua melk uitliggen bij de drogen.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
En wat als die verse koeien verhoogd zijn?Arno1 schreef: ↑vr jan 26, 2024 13:56 Gebruiken hier al een eewigheid geen mastitus spul meer en een jaar of 4-5 terug gestopt met droogzetters ,1e jaar alleen 1e lact niet ,toen dat goed ging helemaal gestopt ,celgetal lager nu als toen ,doen niets seciaals ,testen niet ,enigste wat we wel doen is elke verse koe met california test voordat ze naar grote melkstal gaan.
Zijn vrij rigoreus in koeien met mastitus verkopen ,in het begin waren dat er zeker meer als we normaal deden maar na een maand of 6 werd dat minder en nu na 5 jaar is het geen probleem meer.
Koeien blijven op zelfde rantsoen tot ze droog gaan ,ik geloof totaal niet in proberen melk te laten zakken ,een koe die nog vrij veel geeft zet zichzelf veel sneller droog als eentje die zwat nix geeft.
Als koeien een schone ,droge plek hebben om te liggen en ze hebben geen problemen voordat ze droog gaan moet het kunnen.
Wij bouwen ook af door een week droogstandrantsoen te voeren maar wel 2x daags melken.
Geen droogzetters daarna.
Gaat goed, doen wel vaak als er warm vochtig weer aankomt een week eerder.
Behandel jij wel mastitis?Roderick schreef: ↑za jan 27, 2024 17:49Dat is ook vooral waarom ik ze afbouw tot onder 10 liter.gydo schreef: ↑vr jan 26, 2024 23:43 Daar heb je misschien wel gelijk in maar ik heb eigenlijk sinds ik het zo doe zowat nooit meer koeien met volle uiers die melk staan te zeiken in de droge koeien groep en voorheen wel. Dat wil niet zeggen dat ze mastitis krijgen maar geloof niet dat die koeien dat lekker vinden. Maar het is wel een beetje een gedoe om die koeien appart te houden
Wanneer ze 3 of 4 dagen onder 10 liter zitten blijven ze zichzelf verder afdrogen wanneer je stopt met melken.
En hoe doe je dat op je robot bedrijven of komen die voor het droogzetten naar huis?
Nee. Als ze het al krijgen is het genezen met wat uiermint en oxytocin. Of het enkele geval dat niet geneest gaat de klep op.joost b schreef: ↑zo jan 28, 2024 13:15Behandel jij wel mastitis?Roderick schreef: ↑za jan 27, 2024 17:49Dat is ook vooral waarom ik ze afbouw tot onder 10 liter.gydo schreef: ↑vr jan 26, 2024 23:43 Daar heb je misschien wel gelijk in maar ik heb eigenlijk sinds ik het zo doe zowat nooit meer koeien met volle uiers die melk staan te zeiken in de droge koeien groep en voorheen wel. Dat wil niet zeggen dat ze mastitis krijgen maar geloof niet dat die koeien dat lekker vinden. Maar het is wel een beetje een gedoe om die koeien appart te houden
En hoe doe je dat op je robot bedrijven of komen die voor het droogzetten naar huis?
Alle koeien komen naar huis een week voor droogzetten.
Deze week: Hot tub is up and running
bij ons worden ze dan toch regelmatig 3 speen anders houden ze op die speen vaak een hoog celgetal (met cmt getest)
Wij hebben dan wel geen zand in de boxen maar dikke digistaat ivm vergister
Wij hebben dan wel geen zand in de boxen maar dikke digistaat ivm vergister
@joost
Als ze verhoogd zijn blijven ze in kleine melkstal ,we geven het een dag of drie ,de meesten zijn dan weer goed en een enkeling word verkocht,gebeurt verbazend weinig.
Heeft wel met zand te maken ook trouwens ,we hebben ooit s een jaar gescheiden mest geprobeerd, toen kochten we mastitus en droogzet behandeling bij de vrachtauto
@auke
Dat is een mooi simpel system ,wijnhebben geen koeherkenning in melkstal dus dat idea zou hier ook kunnen werken
Als ze verhoogd zijn blijven ze in kleine melkstal ,we geven het een dag of drie ,de meesten zijn dan weer goed en een enkeling word verkocht,gebeurt verbazend weinig.
Heeft wel met zand te maken ook trouwens ,we hebben ooit s een jaar gescheiden mest geprobeerd, toen kochten we mastitus en droogzet behandeling bij de vrachtauto
@auke
Dat is een mooi simpel system ,wijnhebben geen koeherkenning in melkstal dus dat idea zou hier ook kunnen werken
#WA ja met droge koeien op stro is een ander verhaal. Hebben wij ook een aantal jaren gedaan. Zelfs met droogzetters was het niet echt een succes. Meer koeien die verkeerd uit de droogstand kwamen en verse koeien met een hoger celgetal. Was blij dat we uiteindelijk de koeien weer in zand boxen hadden. Nu kalven ze alleen op stro. En daar ben ik ook niet altijd happy mee. Liever een zandhok. Maar ook meer om de kalveren. Nu hebben we weinig ruimte in het afkalfhok. En dat word nog lastiger omdat er tussen 18.00 en 7.00 er niemand in de stal is, er er wel eens een koe in de box afkalft. Voor de koe niet zo'n probleem maar meer voor het kalf
Heb wel eens een oud boertje horen zeggen " stro hoord niet in de pens maar er onder. Nou ik denk net andersom. Als je wat wil doen met stro is het beter in de pens dan er onder
Dan heb toch wel veel geluk. Boxen met een velletje rubber met gemalen stro en brecalsan. En droge koeien in een strohok. Ik ben met droogzetter gestopt in de tijd dat het selectief droog zetten op kwam. Behandel zelden een mastitis koe. 1 per jaar op 70 koeien. celgetal 100-150.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Arno1 schreef: ↑zo jan 28, 2024 15:12 @joost
@auke
als ze vers zijn kan het snel weer zakken door verdunning van liters, maar als een koe mastitis in lactatie krijgt kan dat kwartier zomaar een maand een verhoging geven met de cmt test maakt dan niet uit of je zand hebt of wat anders bacterie zit dan al in het uier. wij behandelen ook niet meer met injectoren, 2 keer gehad dat het fout ging met antibiotica bijmelken dus toen mee gestopt. behalve coli koeien maar die gaan meteen uit het koppel voordat we ze behandelen. En houden wel alles wat vlokken in melk heeft wel apart en afhankelijk van de melk word die door de poeder gemengt.
Dat gaat opzich goed maar hebben nu wel verschillende 3 spenen.
Waar behandel je die coli koeien dan mee? onze veearts had het erover dat gewoon in de spieren/ader behandelen 73% kans op genezing geeft en als je ook het uier doet 76%, sinds dien maar met uier behandelen gestopt bij coli...
Gewoon Marbox en flunixin 3 dagen, en drenchen.
Gewoon Marbox en flunixin 3 dagen, en drenchen.
veel dofatrim en zoutoplossing in het bloed en dan water er in.
pijnstillers middel afhankelijk of ze drachtig zijn of niet.
verder geen injectoren en melken ze dan 1 keer per dag in stro hok tot het beter gaat en laat zien dat het nog goed komt anders stoppen met melken en afmesten.
pijnstillers middel afhankelijk of ze drachtig zijn of niet.
verder geen injectoren en melken ze dan 1 keer per dag in stro hok tot het beter gaat en laat zien dat het nog goed komt anders stoppen met melken en afmesten.