Blauwtong en vliegenbestrijding

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

G.U.

Re: Blauwtong en vliegenbestrijding

Bericht door G.U. »

Wat ik gehoord heb is dat pour-on niet of nauwelijks helpt tegen knutten
Wâldgaren Molkfeebedriuw
Sander

Bericht door Sander »

boer pieter schreef: vr okt 13, 2023 12:00 Sprak gister met mijn veearts over blauwtong en die zei dat het wel een beetje eigen schuld is ,omdat er maar weinig boeren in Nederland de koeien behandelen tegen vliegen , is dat zo, behandelen jullie niet , ik begin al in april mei met behandeling over de rug heb je eigenlijk weinig last meer van vliegen
Dikke wijsneus dus die veearts van je. En niet goed op de hoogte.
iedere dag BBBeter??
Sander

Bericht door Sander »

Sander schreef: vr okt 06, 2023 20:23 Karla, ehd nieuwe ziekte in Frankrijk, lijkt op blauwtong. Is met opmars bezig vanuit zuid Europa
Inmiddels in zwitserland
iedere dag BBBeter??
boer pieter
Contacteer:

Bericht door boer pieter »

Sander schreef: vr okt 13, 2023 18:43
boer pieter schreef: vr okt 13, 2023 12:00 Sprak gister met mijn veearts over blauwtong en die zei dat het wel een beetje eigen schuld is ,omdat er maar weinig boeren in Nederland de koeien behandelen tegen vliegen , is dat zo, behandelen jullie niet , ik begin al in april mei met behandeling over de rug heb je eigenlijk weinig last meer van vliegen
Dikke wijsneus dus die veearts van je. En niet goed op de hoogte.
Leg eens uit dan, zag al meer boeren op internet de koeien met een middel tegen vliegen besproeien , wat volgens mij al veel te laat is maar toch , laatste week waren hier de vliegen ook vervelend, dus gisteren de mk ook nog maar een likje gegeven :yes:
Sander

Bericht door Sander »

Dus je was veel te laat :mrgreen:
iedere dag BBBeter??
boer pieter
Contacteer:

Misschien maar was wel weer mooi rustig onder het melken dus voor mij vroeg genoeg :D
melker
Contacteer:

Bericht door melker »

Inmiddels ook eerste gevallen blauwtong. Eerste geval achteraf 3 week geleden bij dikke ram, ze worden kreupel, lopen kleine rondjes, speekselen dikke kop en liggen veel. Vlak bij sloot vallen er in en verdrinken :cry: Vreemde is dat tot dus ver de besten er aan gaan. Vandaag eerste pink van ca 1 jaar, eigenlijk zelfde symtomen, poten zetten op, schede en dik kin en veel liggen. Behandel ze met Novem en binnen in stro hok.
Middenboer

Bericht door Middenboer »

2 melkkoeien, eentje loopt moeilijk met kromme rug, ligt wat in de box te kwijlen, had eerst koorts, nu niet meer. Een heeft dikkere kroonranden en 1 poot dik, althans ik denk dat het blauwtong is. Vliegen behandelen doen we nooit, weet wel dat de veearts de middelen heeft uitverkocht. Maar is überhaupt toch al te laat. Hoor in de buurt wel van een grotere schapeboer heeft er al 100 dood. Vraag me af wat nu de grootste ramp op dit moment is, de wolf of de blauwtong ? Financiëel gezien de blauwtong, want de wolf kun je bij voldoende bewijs nog een schadevergoeding krijgen, maar je word er niet vrolijk van, alle vee door de draden te vliegen, en nu dus maar op stal.
Ben ook al een drachtige pink en 2 kalveren kwijt door dat rotbeest, die eerste was na een uitbraak ik denk inwendige bloeding ofzo want was binnen een dag dood, mogelijk ook door de afrastering, kan dus niks bewijzen maar week later is dat beest een paar km verderop doodgeschoten, sindsdien was het rustig, en nu ineens die andere 2 ineens doodgebeten, vlak bij mekaar :x
Lopen hier nu 2 roedels met jongen. Omliggende dorpen totaal zeker 100 schapen, stel pony's, een drachtige vaars, een droge koe.
willem74

Bericht door willem74 »

Alles voor het gemeentehuis kiepen. Zo opgelost.
Middenboer

Ik denk bij bezoekerscentrum Dwingelerveld, op zondag.
Kunnen al die stedelingen het zien.
Ze organiseren ook wolvenroutes...
boer pieter
Contacteer:

willem74 schreef: ma okt 23, 2023 21:52 Alles voor het gemeentehuis kiepen. Zo opgelost.
Hoe zo los je niks mee op
Sander

Bericht door Sander »

Middenboer schreef: di okt 24, 2023 13:49 Ik denk bij bezoekerscentrum Dwingelerveld, op zondag.
Kunnen al die stedelingen het zien.
Ze organiseren ook wolvenroutes...
Doen zou ik zeggen (y)
iedere dag BBBeter??
Middenboer

boer pieter schreef: di okt 24, 2023 18:42
willem74 schreef: ma okt 23, 2023 21:52 Alles voor het gemeentehuis kiepen. Zo opgelost.
Hoe zo los je niks mee op
Er is daar al een protest geweest.
Maar de burgemeester is een beste kerel. Hij heeft in juli de "Wapsewolf" laten afschieten, (beest viel ook de schapenhouder aan) hij staat voor zijn burgers. Nu is ie door zo'n postcodeloterijclubje, Eyes on Animals ofzoiets aangeklaagd, net als de eigenaar van die schapen en nog een die er bij was.
Als ik dat animal volk tegenkom sta ik niet voor mezelf in, wolven worden hier helemaal heilig verklaard door natuurgeile (rand)stedelingen, allemaal krokodillentranen, dat beest had al bewezen 100 slachtoffers onder vee gemaakt: https://www-rtvdrenthe-nl.cdn.ampprojec ... ngetroffen

En z'n broertjes en zusjes gaan ook flink tekeer:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/159554 ... iese-regio
Middenboer

Maar goed, het blauwtong is veel groter probleem, hier had 1 koe 26 lactatiedagen er flink last van. Eerst koorts, later 36 graden amper. En liep nogal moeilijk met kromme rug, en nog maar een paar liter melk. Kwam nu helemaal niet meer in de benen, ik denk deze had al iets onder de leden, niks meer vreten, dus einde..
Lokale schapenhouder 100 in 1 week, moet flink drama zijn..
Richt

Bericht door Richt »

Middenboer schreef: di okt 24, 2023 21:19 Maar goed, het blauwtong is veel groter probleem, hier had 1 koe 26 lactatiedagen er flink last van. Eerst koorts, later 36 graden amper. En liep nogal moeilijk met kromme rug, en nog maar een paar liter melk. Kwam nu helemaal niet meer in de benen, ik denk deze had al iets onder de leden, niks meer vreten, dus einde..
Lokale schapenhouder 100 in 1 week, moet flink drama zijn..
wat voor symptomen zijn er dan bij blauwtong ? hier gelukkig nog geen last van maar komt wel aardig dichtbij onderhand
Plaats reactie