Zand in de boxen.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

teun
Contacteer:

Re: Zand in de boxen.

Bericht door teun »

W.A schreef: di mar 12, 2024 19:30
teun schreef: di mar 12, 2024 12:25 15-25 kg per box per dag. geschat. 1 keer per week vullen en 2 keer per week harken.
'T is nogal wat😳
Ik weet niet wat het magic number is maar ik denk wel dat het makkelijker is om de koeien schoon te houden als het verbruik wat hoger is. We hebben wel eens geprobeerd om zuiniger te zijn maar dat werkt niet zo goed om het droog en schoon te houden. Dus proberen we het zand te hergebruiken en vooral niet zuinig te zijn met instrooien.
Thomas2000

Bericht door Thomas2000 »

Denk dat met drogend weer dat het verbruik de helft is van regenachtig weer.
-=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
CorjanD

Bericht door CorjanD »

Maakt hier niet uit. Elke 3 weken 7 loads +30 of -20 , zon of regen maakt niet uit

Kom hier op een 18 kg per box
hulsteins

Bericht door hulsteins »

de aanschafprijs , de beschikbaarheid en de kwaliteit van 't zand
is toch effe een puntje om op te letten vóór dat je je in 't zandavontuur stort

ten opzichte van dichte vloer en stroo in de boxen,
minder 'slappe stalmest' (dwz drijfmest gemengd met vrij veel stroo)
en ook serieuze ammoniakstank

's zomers ken je beter geen dichtstbijzijnde buren hebben
dat is mijn mening
Jaap
Contacteer:

Bericht door Jaap »

Heb je meer ammoniaklucht bij zandbedding? Ik zit ff te prakkiseren waarom dat zo zou zijn..
CorjanD

Bericht door CorjanD »

Jaap en Hully jullie leven in een andere wereld volgens mij! Hier maken ze zich er niet druk om. En koe comfort staat hier hoog. Dus denk niet dat ze zandbedding ooit gaan aanvallen.

Jullie dutchies denk vaak dat de wereld jullie regels wereldwijd gaan over nemen. Maar dat is niet het geval. Dat zou het zelfde betekenen dat wij denken dat jullie alle noord America regels over gaan nemen. :wink:
rvm

Bericht door rvm »

Zijn er meer mensen die hun koeien wel eens zand zien oplikken in de boxen? Lijkt mij toch niet het meest smakelijk :?
Thomas2000

Bericht door Thomas2000 »

Ik heb er eens een gehad die kierewiet was van de kop ziekte en volle bekken zand stond op te vreten. Verder nooit
-=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Schoonvelde
Contacteer:

Bericht door Schoonvelde »

CorjanD schreef: za apr 27, 2024 18:57 Jaap en Hully jullie leven in een andere wereld volgens mij! Hier maken ze zich er niet druk om. En koe comfort staat hier hoog. Dus denk niet dat ze zandbedding ooit gaan aanvallen.

Jullie dutchies denk vaak dat de wereld jullie regels wereldwijd gaan over nemen. Maar dat is niet het geval. Dat zou het zelfde betekenen dat wij denken dat jullie alle noord America regels over gaan nemen. :wink:
In Nederland loopt alles vast op stikstof. Terecht of niet, ik weet het ook niet. Maar dat beetje gemaakte natuur dat wij hebben maakt het de dierhouderij wel heel moeilijk.
Inderdaad zand gaat in Nederland geheel uit de boxen verdwijnen, die mest kun je niet vergisten en vervolgens renure van maken. Bedrijven die door willen ontwikkelen schat ik in hebben deze systemen nodig.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
CorjanD

Bericht door CorjanD »

Jawel hier zijn er wel zandstallen met vergisters. Het kan wel maar zal daar ook wel meer onderhoud geven. Gelukkig is zandstallen te discussie te stellen niet aan de orde. Comfort gaat voor
Plaats reactie