Blauwtong en vliegenbestrijding
Moderator: Moderators
-
Re: Blauwtong en vliegenbestrijding
Pinken zie je het aan de neus, beetje rood, snotterig, tranende ogen.
Koe liep heel moeilijk met kromme rug en was zeker niet kreupel. Eerst een dag of wat koorts, later niet meer.
Zakte ook hard in de melk.
Koe liep heel moeilijk met kromme rug en was zeker niet kreupel. Eerst een dag of wat koorts, later niet meer.
Zakte ook hard in de melk.
Vandaag is de teller er op 200 gekomenMiddenboer schreef: ↑di okt 24, 2023 21:19 Maar goed, het blauwtong is veel groter probleem
Lokale schapenhouder 100 in 1 week, moet flink drama zijn..
van Dam af
- Hookwood Holsteins
- Contacteer:
Ik heb nu naar achteraf blijkt ook een paar gevallen. Met name moeilijk lopen en minder melk.
Had vorige week een koe behandeld die ik verdacht van scherp maar blijkt toch blauwtong te zijn. Daarnaast nog een koe die wat dikke koten heeft en melk weg en rauwe neus. Hopen dat het hier bij blijft...
Had vorige week een koe behandeld die ik verdacht van scherp maar blijkt toch blauwtong te zijn. Daarnaast nog een koe die wat dikke koten heeft en melk weg en rauwe neus. Hopen dat het hier bij blijft...
Iemand met ervaring wel/ niet blauwtong enten? Hoorde van handelaar dat hij veel koeien laadt met symptomen bij geënte bedrijven. Hier tot nu toe nog niks gemerkt, alhoewel de veearts zegt dat het overal zit. Wat doen jullie?
Hier begint het nu ook en stelregel is hier overal NIET enten. Risico op enten terwijl je al in incubatiefase zit of daadwerkelijke besmetting krijgt terwijl weerstand al op zijn donder heeft gehad door eerste enting is te groot. Enten was prima geweest in de winter, nu niet het risico gaan lopen.
die belgen zijn zo dom nog niet...
Dank je voor de reactie
Wie roept daar dat de stelling is NIET enten? Klinkt een beetje alsof je oorlog verwacht maar tegen alle soldaten zegt: je mag in ieder geval niet terug vechten....
En ik merk ook dat enten niet een totale oplossing is, maar om dan maar helemaal niks meer te doen.. Ik denk dat enten wel helpt om de symptomen en sterfte te verminderen. Bij schapen weet ik in ieder geval zeker dat het de sterfte vermindert. Als blauwtong al rond gaat is het wel belangrijk om niet te veel dieren met dezelfde naald te enten om verspreiding via de ent naald te voorkomen.
En ik merk ook dat enten niet een totale oplossing is, maar om dan maar helemaal niks meer te doen.. Ik denk dat enten wel helpt om de symptomen en sterfte te verminderen. Bij schapen weet ik in ieder geval zeker dat het de sterfte vermindert. Als blauwtong al rond gaat is het wel belangrijk om niet te veel dieren met dezelfde naald te enten om verspreiding via de ent naald te voorkomen.
eerste gevalletje van blauwtong type 3 in Noord-Frankrijk
die ongein komt dus uit NL als ik 't goed begrepen heb
die ongein komt dus uit NL als ik 't goed begrepen heb
ik vrees dat ik de situatie allemaal weer veel te optimistisch heb ingeschat
Vanmiddag grote schapenhouder gesproken.Corstiaan schreef: ↑do aug 08, 2024 12:17 Wie roept daar dat de stelling is NIET enten? Klinkt een beetje alsof je oorlog verwacht maar tegen alle soldaten zegt: je mag in ieder geval niet terug vechten....
Had alles al vroeg geënt. Was heel veel werk en zeer kostbare operatie voor schapehouderij.
Desondanks paar weken terug toch dieren ziek en laatste week al behoorlijk aantal dood.
Beste dekrammen en drachtige ooien.
Drama.
Veeartsen hier zijn al van standpunt terug gekomen dat symptomen na enten minder ernstig zijn.
Man had ook al mvhouders gesproken waar ze binnen een week zomaar een derde vd koeien naar de robot moeten jagen, veel melk weg en zieke dieren allemaal 41gr koorts
van Dam af
Eindelijk blauwtong in Frankrijk. Dan geraken mijn koeien er ook wel. Tot voor een paar weken was de grens dicht .
Ik roep dat. Enten had moeten gebeuren in januari februari, voordat eea wijdverbreid was en niet in als het virus al circuleert, en zeker niet icm de hondsdagen. Elk jaar al de moeilijkste tijd voor de dieren.Corstiaan schreef: ↑do aug 08, 2024 12:17 Wie roept daar dat de stelling is NIET enten? Klinkt een beetje alsof je oorlog verwacht maar tegen alle soldaten zegt: je mag in ieder geval niet terug vechten....
die belgen zijn zo dom nog niet...
- Hookwood Holsteins
- Contacteer:
Is de deal nu definitief rond?
Nog een paar hobbels te nemen. We gaan het zien.
-
Bluetooth ook gevonden in zuid-jutland, denemarken. Schapenbedrijf