Blauwtong en vliegenbestrijding
Moderator: Moderators
Re: Blauwtong en vliegenbestrijding
Afgelopen week alle schapen op 3 na verkocht, afgelopen jaar blauwtong in gehad. Vooral aantal dikke rammen waren de eerste slachtoffers met veel geklooi nog aantal in leven kunnen houden en uiteindelijk nog zeer goed kunnen verkopen dit voorjaar. Maar was er klaar mee, alleen nog belgen.
Ja ik ben met je eens dat enten voor viruscirculatie enten beter en makkelijker was geweest. En ik ben ook geen fan van enten in de hondsdagen. Maar wat nu als je nog niet hebt ge-ent? De kans dat blauwtong langskomt gaat nu wel richting de 100 %. en ik denk en zie nog steeds dat blauwtong milder is bij ge-ente dieren dan bij onge-ente dieren. Dus ik zou dan toch gaan enten. En om verspreiding te voorkomen via enten, maar 1 of 2 koeien enten per naald.jvt schreef: ↑vr aug 09, 2024 12:46Ik roep dat. Enten had moeten gebeuren in januari februari, voordat eea wijdverbreid was en niet in als het virus al circuleert, en zeker niet icm de hondsdagen. Elk jaar al de moeilijkste tijd voor de dieren.Corstiaan schreef: ↑do aug 08, 2024 12:17 Wie roept daar dat de stelling is NIET enten? Klinkt een beetje alsof je oorlog verwacht maar tegen alle soldaten zegt: je mag in ieder geval niet terug vechten....
En ik merk ook dat enten niet een totale oplossing is, maar om dan maar helemaal niks meer te doen.. Ik denk dat enten wel helpt om de symptomen en sterfte te verminderen. Bij schapen weet ik in ieder geval zeker dat het de sterfte vermindert. Als blauwtong al rond gaat is het wel belangrijk om niet te veel dieren met dezelfde naald te enten om verspreiding via de ent naald te voorkomen.
we kunnen dit topic wel effe fusioneren met 't corona topic
ik vrees dat ik de situatie allemaal weer veel te optimistisch heb ingeschat
-
- Contacteer:
Het is hier nu ook al
Hier ook.
-
Hier nog niks geënt, aantal weken terug veel symptomen, en 1 van de 60 had er wel erg last van, bleef wel lopen. Koeien grazen overdag buiten en 's nachts op stal. Ook jongvee veel tranende ogen gezien, of is dat van alleen vliegen?
Collega die wilde stoppen heeft koeien maar gauw weg gedaan, uit angst voor vervoerverbod.
Hoor in de buurt wel aardig wat besmettingen, ook bij geënte bedrijven.
Heb wel gehoord van homeopathisch middel dat zeer effectief zou zijn, koeien vreten hier al gehele dag kruiden trouwens..
Kwam dit tegen: https://www.homeopathieshop.com/winkel/ ... ol-koeien/
Collega die wilde stoppen heeft koeien maar gauw weg gedaan, uit angst voor vervoerverbod.
Hoor in de buurt wel aardig wat besmettingen, ook bij geënte bedrijven.
Heb wel gehoord van homeopathisch middel dat zeer effectief zou zijn, koeien vreten hier al gehele dag kruiden trouwens..
Kwam dit tegen: https://www.homeopathieshop.com/winkel/ ... ol-koeien/