Boeren in Canada

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

hulsteins

Re: Boeren in Canada

Bericht door hulsteins »

vrije toegang van US dairy = einde supply management

*natuurlijk ook nog een nieuwe militaire basis in oost-canada , ergens tussen groenland en de noordpool
ik vrees dat ik de situatie allemaal weer veel te optimistisch heb ingeschat
Roderick

Bericht door Roderick »

Ja, dat is nogal logisch.
Het is ons door elke politieke partij gegarandeerd dat dat niet gebeurd. Tot nu toe zijn ze nog altijd hun belofte nagekomen.
Daar moeten we het mee doen. :yes:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
hulsteins

Bericht door hulsteins »

fingers crossed dus
maar voor die vingers kon twenty twenty-five weleens een krampachtig jaar worden
ik vrees dat ik de situatie allemaal weer veel te optimistisch heb ingeschat
Roderick

Bericht door Roderick »

Nee.
Zoals gezegd is het breed over alle politieke partijen eengezind onbespreekbaar om supply management te eindigen.
Dat doen ze al bijna 60 jaar, en ik zie dat ook nu niet veranderen. Ook niet voor Trump
W.A

Bericht door W.A »

Zou het daar zo uit de hand lopen als alles losgelaten wordt? Blijjkt in Europa kwa melk toch wel heel beetje mee te vallen! Prijs doet ze'n werk best goed,zo 't lijkt ..
Natuurlijk kwa gmo enz.liggen Usa en Canada waarschijnlijk wel stukje van elkaar af.
Buiten dat,zou je zo bang moeten zijn voor afschaf quotum?
Richt

Bericht door Richt »

W.A schreef: do jan 16, 2025 10:26 Zou het daar zo uit de hand lopen als alles losgelaten wordt? Blijjkt in Europa kwa melk toch wel heel beetje mee te vallen! Prijs doet ze'n werk best goed,zo 't lijkt ..
Natuurlijk kwa gmo enz.liggen Usa en Canada waarschijnlijk wel stukje van elkaar af.
Melkprijs is in CA toch Heel stuk hoher als in de VS, en meeste grote steden in CA liggen redelijk dicht aan de grens met USA, je bent vanuit Wisconsin redelijk snel in Toronto of Montreal
Roderick

Bericht door Roderick »

W.A schreef: do jan 16, 2025 10:26 Zou het daar zo uit de hand lopen als alles losgelaten wordt? Blijjkt in Europa kwa melk toch wel heel beetje mee te vallen! Prijs doet ze'n werk best goed,zo 't lijkt ..
Ja. Er xijn hier weinig belemmeringen om groot te gaan.
Als het moet kunnen wij in bestaande stallen al snel 1000 tot 1500 koeien gaan melken, en met mij velen meer.

Verder zijn Canada en US 2 totaal verschillende landen.
Daardoor wordt het ern zooitje als dat los gaat.
Hogere kosten hier dan US. Canada bescherming, US farm bill. Het is echt zo makkelijk niet.
teun
Contacteer:

Bericht door teun »

Ik kan nog wel een scenario bedenken dat we canada nodig hebben om genoeg melk voor de wereldmarkt te kunnen produceren.
Europa produceert elk jaar minder, de gebieden in europa die meer kunnen produceren mogen het niet. ukraine en rusland komt voorlopig zeker geen zuivel van. australie and new zealand zitten ook aan hun piek. Als de wereld economie een beetje in stand blijft kan het wel eens zijn dat de melk zo duur blijft dat het quota system in canada een hold back word.
Arno1

Bericht door Arno1 »

Ik betwijfel of quota system op zn kop gaat maar als dat gebeurd word het natuurlijk een massa beeindiging, degene die redelijk afbetaald zijn zullen het wel redden ,degene die net nog voor 100000 per koe bijgekochte hebben en de schuur vol met materiaal dat 10x te groot is voor wat ze doen gaan dat niet redden :no:
Ook zijn er maar een handvol die 2000 plus koeien kunnen/willen melken ,is een heel andere benadering ,hebben dat veel gezien hier met immigtanten ,de echte ‘koeienmensen’ redden het vaak niet.
Maar nogmaals ,zal zon vaart niet lopen ,van mij hoeft het niet ,melk en vleesprijs zijn (y) ,laat ze in Canada lekker hun eigen system houden als ze daar happy mee zijn.
CorjanD

Bericht door CorjanD »

Ja ik denk dat Arno en Teun het goed zien.
Een soft landing werkte in NL ook niet en zou in Canada ook niet gaan gebeuren denk ik. Als Q zou verdwijnen is Renee ook klaar ook al kunnen er 1500 koeien gemolken worden daar. Met een 40 50k geleend bij de bank kun je niet eens de koeien kopen, omdat er geen geld meer is. En 10% voor de US extra leveren is niet zo'n probleem. Die pakken dat er gewoon bij. Wij (ook ik) kunnen dan niet doorgaan omdat we de rente en aflossing niet meer kunnen betalen
CorjanD

Bericht door CorjanD »

Het enigste voordeel van de linkse politiek is dat in die landen geen extra melk geproduceerd gaat worden. Landen als new Zealand en Ireland mogen al niet meer. US heeft eigenlijk ook al kwotum en is de rem er ook een beetje op. De wereld markt, of dump markt word steeds minder een dump plek. Wat goed is voor de melkprijs
Jan.1

Bericht door Jan.1 »

Ik hoop en verwacht het niet voor CA,dat mq er af gaat,in 1980 werd er al gesproken dat mq er af zou gaan,verschillende boeren in ALBERTA gingen toen voor de vrije markt produceren,zijn allemaal weer gestopt geloof ik.
Je kan wel 1500 mk gaan melken,maar dat is heel wat anders als 300.
Waar ga je met je melk heen? transport op lange afstanden is duur. :yes:
W.A

Bericht door W.A »

Precies... wet van de natuur gaat dan gewoon werken.
We gaan 't zien. Zal wel meevallen allemaal. De melkprijs blijft wel in de benen over 't algemeen. Net zoals jullie zeggen. Overal beetje de max berijkt, kwa kunnen of willen! Personeels gebrek, milieu en geld/ gemak en veranderende tijden bij jeugd
Arno1

Bericht door Arno1 »

Jan.1 schreef: do jan 16, 2025 16:21 Ik hoop en verwacht het niet voor CA,dat mq er af gaat,in 1980 werd er al gesproken dat mq er af zou gaan,verschillende boeren in ALBERTA gingen toen voor de vrije markt produceren,zijn allemaal weer gestopt geloof ik.
Je kan wel 1500 mk gaan melken,maar dat is heel wat anders als 300.
Waar ga je met je melk heen? transport op lange afstanden is duur. :yes:
Transport is geen enkel probleem qua kosten ,hier zie je dat de grooste bedrijven worden gebouwd waar het minste mensen wonen ,veelal volgt verwerkingsfabriek en dan kost het praktisch nix meer om het naar de dichtere bevolkings gebieden te brengen.
Roderick

Bericht door Roderick »

Heb je gelijk in Arno .
Ik denk dat er geen echte politieke of geographic belemmeringen zijn in de Noord Amerikaanse markt om meer te melken.
Ik denk dat de hoge kalver/vleesprijzen en de daarop volgende krap inventaris van vaarzen een rem op groei gooien, daarbij arbeiders krapte en vogelgriep, denk ik dat de US de komende jaren de handen aardig vol hebben om eigen markt te bedienen.

Wij verwachten op de korte termijn geen zware aanvallen van Trump op de Ca markt omdat er niet zoveel surplus milk is op het moment.

Teun kan verder best nog wel eens gelijk krijgen op de lange termijn. Er is nog massa mogelijkheid om meer te melken in Canada. Op veel plekken op de wereld is dat niet het geval.
Wij willen best naar een 2 tier system met supply management voor de binnenlandse markt. En voor wie het wil extra koeien melken voor wereld markt.
California heeft dat al jaren, en ik zou dat ook wel willen.
Maar dat kan alleen met toestemming van de US.
Plaats reactie