Kalverhokjes (deel 12)
Moderator: Moderators
- king
- Contacteer:
Re: Kalverhokjes (deel 12)
SK Harley * O man * Peterslund *Jazana * Timmer goodman * Nederhorst j * Han 31
Iemand nog interesse in een leuk dekstiertje voor de pinken over een jaar?
Makkelijk geboren niet te zwaar en netjes op tijd, gehaltes van de moeder over 3 lijsten 4.63 en 3.74, liters kon iets meer . Btw de Peterslund loopt er ook nog, is oudste koe, bijna 10,5 jaar oud
En anders hebben we nu ook nog 1 stiertje, bijna 1 jaar oud(geb. 11-02-16), volle broer
Iemand nog interesse in een leuk dekstiertje voor de pinken over een jaar?
Makkelijk geboren niet te zwaar en netjes op tijd, gehaltes van de moeder over 3 lijsten 4.63 en 3.74, liters kon iets meer . Btw de Peterslund loopt er ook nog, is oudste koe, bijna 10,5 jaar oud
En anders hebben we nu ook nog 1 stiertje, bijna 1 jaar oud(geb. 11-02-16), volle broer
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
@king, kruislingen zijn toch sterker en duurzamer. hoe kan het dan dat je oudste koe slechts 10.5 jaar is??
we doen zomaar iets...
- JG ten Kate
Vk: Bagolino x Samuelo x Zicostar x Archibald
Vk: Viken x Skywalker x Arpagone x Bookie. Koe heeft nu voor de 11de keer gekalfd
Vk: Viken x Skywalker x Arpagone x Bookie. Koe heeft nu voor de 11de keer gekalfd
En dat zonder dat het een kruisling isJG ten Kate schreef:Vk: Bagolino x Samuelo x Zicostar x Archibald
- JG ten Kate
En dan is ze ook nog niet eens de oudste koe uit de stalsivert schreef:En dat zonder dat het een kruisling isJG ten Kate schreef:Vk: Bagolino x Samuelo x Zicostar x Archibald
- king
- Contacteer:
kan hier natuurlijk weer een heel verhaal op gaan hangen om het een en ander uit te leggen en/of te weerleggen over crossies, maar feit blijft natuurlijk, dak een waardeloos boertje ben, maar dak met crossies nog net t hoofd boven water kan houen
Sk Obese x Peace Train x Hugo
Kalf lag volgende ochtend dood in het hok
Sk Es (Debutant) x Jeroen x Olympic
Kalf lag volgende ochtend dood in het hok
Sk Es (Debutant) x Jeroen x Olympic
sk; Rhapsody x Asmo Sale x sherlock x es(mon)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk
VK Doorman x Fever x Triumphant x Rudolph x Lymarck x Marquis
http://www.dedorreholsteins.nl is geheel vernieuwd en doorlinken naar complete afstammingen en meer dan 300.000 bezoekers. regelmatig beste vaarzen te koop van beste afstammingen en samenwerking gezocht : http://www.genhotel.nl/fokbedrijf/dedorre
-
- Contacteer:
vk Snow RF x Fiction x Lichtblick x Stadel x Jabot x Sunny Boy x Feikje,s Kemkers x Lamport Sensation Neil
hidiho live from sumarreheide
sk Balisto * Pello * Shaker
Sk: clovis (bwb) x spencer x niveau
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
- king
- Contacteer:
teuntje93 schreef:@king, kruislingen zijn toch sterker en duurzamer. hoe kan het dan dat je oudste koe slechts 10.5 jaar is??
Wil nog wel even het een en ander duidelijk maken.king schreef:kan hier natuurlijk weer een heel verhaal op gaan hangen om het een en ander uit te leggen en/of te weerleggen over crossies, maar feit blijft natuurlijk, dak een waardeloos boertje ben, maar dak met crossies nog net t hoofd boven water kan houen
Of crossies zoveel duurzamer zijn weet ik eigenlijk ook niet , maar tot het moment waarop wij besluiten ze op te ruimen, denk ik wel sterker en met minder problemen, of je kunt ook zeggen dat we te streng selecteren (heb ik nl wel eens vaker gehoord).
(Hoge) gemiddelde leeftijd van een veestapel zegt mij nl niet zo heel veel, ik vind het vooral belangrijk, dat ik kan bepalen wanneer een koe weggaat, ipv dat de koe dat voor me beslist . En ja dan zullen er gerust koeien weggaan, die nog 1 of 2 jaar langer mee kunnen gaan, maar ruim liever 5 koeien een jaar te vroeg, dan dat ik er 1 een jaar te laat opruim
Andere reden is o.a wat verkeerde stierkeuzes gemaakt in het verleden(en misschien nog wel steeds ), door stieren te gebruiken , die later erg tegenvielen of die bij ons niet de levensduur gaven, die her en der wel mogelijk was.
Goed voorbeeld van dat laatste is Peterslund, ergens om en nabij de 10 nakomelingen gehad, die op 1tje na allemaal om allerlei verschillende redenen veel te jong uitgevallen zijn.
FF wat cijfers om aan te geven, wat voor problemen wij wel niet allemaal hebben op het bedrijf.
Zijn cijfers over de afgelopen 9 mnd(daarvoor wel wat minder, maar komt volgens mij grotendeels door aanloop problemen in de nieuwe stal)
We hebben in die tijd 1 keer werkelijk de vet nodig gehad, voor een keizersnede, wat ook nog eens fout afliep met een lebmaag, wat niet goed meer wilde. Koe kon gelukkig nog wel naar de slacht. Verder alleen voor hoorns branden en pbb
Geen rendac voor koeien, wel een paar kalveren
In diezelfde periode 3 koeien behandelt met Ab tegen uierontsteking, geocel 101, laatste tank 94
In die periode verder alleen ab gebruik voor t droogzetten, ong een kwart van de koeien, rest orbeseal
tochtig spuiten en drachtcontrole doen we niet, tkt schommelt al jaren zo rond de 365-370
Verder nog, tot 15 mnd geleden zaten de koeien nog in een stal van 1973, met erg ouwerwetse maatvoering en roostervloer, wat ook niet meehielp. Nu in de nieuwe stal met emissiearme vloer, ruimere ligboxen en kv computer is de klauwgezondheid ook aanmerkelijk beter. Dus hoop al met al, dat we nu wel wat oudere dieren krijgen