Robotmelken (deel 9)
Moderator: Moderators
Re: Robotmelken (deel 9)
Nu dik 2 jaar aan de gang met die dingen maar blijf er haat-liefde mee houden. Warm weer, vliegen, ook weer extra uitdaging. Ochtends laat beginnen bevalt het beste met die warmte, dan avonds eerst eten en rond half 8 naar de stal ben je de ergste warmte weer kwijt en beginnen de koeien weer wat in actie te komen.
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Na 21 jaar robot melken doen we eigenlijk hetzelfde bij -25 of +35 .We doen gewoon het spits uurtje als het ons uitkomt. En koe verkeer is eigenlijk altijd goed. Bij ons is het vaak eerder de voeding dan het weer wat invloed heeft
Vliegen moet je gewoon wat aan doen! Wij sprayen de stallen. Zelf vind je de vliegen ook niet leuk. En koeien ool niet!
Vliegen moet je gewoon wat aan doen! Wij sprayen de stallen. Zelf vind je de vliegen ook niet leuk. En koeien ool niet!
Sorry maar Pieter is alleen een negatieve ervarings diskundige. Een ervarings diskundige weet alle plussen en minnen. Pieter alleen de minnen. En denk dat de meeste robot boeren hier op het forum wel erkennen dat pieter er nie zoveel vanaf weet om zijn bijdrage serieus te nemen
Vergelijk de robot net als vroeger de melkstal,er bleven nog heel lang boeren met de hand melken,die vonden het maar nix
Robotten gaan al het werk overnemen,van maaien ,spuiten tot alle bewerkingen in de akkerbouw.
Wen er maar aan,zelfs het denkwerk gaan we uit handen geven..

Robotten gaan al het werk overnemen,van maaien ,spuiten tot alle bewerkingen in de akkerbouw.
Wen er maar aan,zelfs het denkwerk gaan we uit handen geven..

Weet niet of het zo'n vaart gaat lopen, maar robottisering gaat steeds verder, sneller en beter, dat klopt.Jan.1 schreef: ↑do aug 22, 2024 18:35 Vergelijk de robot net als vroeger de melkstal,er bleven nog heel lang boeren met de hand melken,die vonden het maar nix![]()
Wen er maar aan,zelfs het denkwerk gaan we uit handen geven..![]()
Ik was en ben nog steeds erg kritisch over robots. Vooral de kosten zijn mij toch nog wel een ergenis.
Toch ben ik blij dat ze er zijn. Het maakt het management van ons bedrijf een stuk simpeler en geeft gewoon veel ruimte en flexibliteit om het bedrijf te runnen.
Ik denk dat Pieter teveel focussed op de negative kanten (en die zijn er zeker) en moeilijk kan toegeven dat er ook flink voordelen zitten aan robot melken.
Deze week: Hot tub is up and running

Hoe minder gras hoe beter/makkelijker hoe alles gaat
, strooi sinds jaren weer max kunstmest om ruwvoer voorraad op te bouwen, dit was het laatste jaar dat ze gras op stal krijgen, volgend jaar summerfeeden
Voor de rest vallen mij de kosten ook niet mee en psychisch valt het me ook tegen, vandaag net 5 minuten onderweg om een dagje uit met de jeugd gaat dat kl#te alarm af
, was zo weer klaar maar het humeur was niet al te best 

Voor de rest vallen mij de kosten ook niet mee en psychisch valt het me ook tegen, vandaag net 5 minuten onderweg om een dagje uit met de jeugd gaat dat kl#te alarm af

Heb jij geen mannetje die je ff kan appen.Jappie schreef: ↑do aug 22, 2024 21:02 Hoe minder gras hoe beter/makkelijker hoe alles gaat, strooi sinds jaren weer max kunstmest om ruwvoer voorraad op te bouwen, dit was het laatste jaar dat ze gras op stal krijgen, volgend jaar summerfeeden
![]()
Voor de rest vallen mij de kosten ook niet mee en psychisch valt het me ook tegen, vandaag net 5 minuten onderweg om een dagje uit met de jeugd gaat dat kl#te alarm af, was zo weer klaar maar het humeur was niet al te best
![]()
Dan is het leven wat relexter

Jawel maar was nog zo dichtbij dat ik maar even snel terug ben gegaan. Was ik verder van huis had ik dat idd gedaan, meestal gaat het wel goed maar die keren dat het mis gaat is een grote ergernis.
- Hookwood Holsteins
- Contacteer:
Wij melken nu een anderhalf jaar met de robot en daar zitten idd plussen en minnen aan. Kosten zijn er idd maar we hebben nu ook geen melkers meer. Ik werk minimaal drie dagen buiten de deur en toen we de robot nog niet hadden werden de doordeweekse avondmelkingen uitbesteed. In een melkstal van 1989. Dus daar moesten we ook wel een keer wat mee. Aangezien de jeugd nog niet zegt dat ze niet verder willen met de koeien en ik hun dezelfde kans wil geven die ik ook heb gehad, besloten om te investeren in robotmelken.
Problemen met vliegen zoals Jappie aangeeft kennen we niet. Op dit moment weiden we niet maar dat is wel weer de bedoeling.
Laatst wel twee keer alarm gehad 's nachts. Zat niet zozeer in de robot maar een klep van de luchtdroger was stuk. Monteur kwam toen toch maar langs maar ik had de boel al weer draaien voordat ie er was. Bedacht me dat een andere monteur me al eens gemeld had dat die ook wel handmatig was te bedienen. Dan bleef de klep wel open staan maar dan draait de robot in ieder geval wel door.
Afgelopen week ook alarm toen we net weg waren maar dat was mijn eigen schuld. Ik had de robot even op pauze gezet omdat ik de touwtjes even wou checken maar daar kwam even iets tussen dus na twee uur niet te hebben gemolken kwam het alarm. Gelukkig kon ik dat op afstand wel oplossen dus dat viel mee.
Problemen met vliegen zoals Jappie aangeeft kennen we niet. Op dit moment weiden we niet maar dat is wel weer de bedoeling.
Laatst wel twee keer alarm gehad 's nachts. Zat niet zozeer in de robot maar een klep van de luchtdroger was stuk. Monteur kwam toen toch maar langs maar ik had de boel al weer draaien voordat ie er was. Bedacht me dat een andere monteur me al eens gemeld had dat die ook wel handmatig was te bedienen. Dan bleef de klep wel open staan maar dan draait de robot in ieder geval wel door.
Afgelopen week ook alarm toen we net weg waren maar dat was mijn eigen schuld. Ik had de robot even op pauze gezet omdat ik de touwtjes even wou checken maar daar kwam even iets tussen dus na twee uur niet te hebben gemolken kwam het alarm. Gelukkig kon ik dat op afstand wel oplossen dus dat viel mee.
-
- Contacteer:
Madendood werkt bij ons het beste, doe half juni en eind juli een volle zak en de vliegen blijven beperkt.CorjanD schreef: ↑do aug 22, 2024 17:26 Na 21 jaar robot melken doen we eigenlijk hetzelfde bij -25 of +35 .We doen gewoon het spits uurtje als het ons uitkomt. En koe verkeer is eigenlijk altijd goed. Bij ons is het vaak eerder de voeding dan het weer wat invloed heeft
Robot is gewoon 10 maanden super 2 maanden kloten per jaar. Inderdaad uiteindelijk gaan we alles robotiseren. Ik sprak gisteren iemand die in de sierteelt zit, de automatisering gaat daar enorm snel. Over 50 jaar ziet de landbouw er heel anders uit.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
- Hookwood Holsteins
- Contacteer:
Idd madendood helpt enorm! Hier ook goede ervaringen mee.
Lijkt mij vrij logisch dat komende 50 jaar dingen veranderen henk. Kijk naar afgelopen 50 jaar 

iedere dag BBBeter??
Kan niet zeggen dat de robots slechter gaan in de zomer.Schoonvelde schreef: ↑vr aug 23, 2024 18:52Madendood werkt bij ons het beste, doe half juni en eind juli een volle zak en de vliegen blijven beperkt.CorjanD schreef: ↑do aug 22, 2024 17:26 Na 21 jaar robot melken doen we eigenlijk hetzelfde bij -25 of +35 .We doen gewoon het spits uurtje als het ons uitkomt. En koe verkeer is eigenlijk altijd goed. Bij ons is het vaak eerder de voeding dan het weer wat invloed heeft
Robot is gewoon 10 maanden super 2 maanden kloten per jaar. Inderdaad uiteindelijk gaan we alles robotiseren. Ik sprak gisteren iemand die in de sierteelt zit, de automatisering gaat daar enorm snel. Over 50 jaar ziet de landbouw er heel anders uit.
Maar we sprayen tegen de vliegen elke week in de zomer, dus eigenlijk weinig vliegen × flink air movement met een hybride tunnel barn en open robot hokken.
Eigenlijk geen problemen daarmee.

Deze week: Hot tub is up and running

Dan is madendood wel iets om mee te nemen naar volgend jaar, wat sprayen jullie dan in de stal? Heb ook ventilatoren in de stal, boven de robot plafond ventilator en bij de arm ook nog een ventilator, is al een stuk beter maar ideaal is het niet. Vooral de Classic heeft er enorm last van die bewegende koeien
.
Naja maar gewoon dom doordoen dan maar

Naja maar gewoon dom doordoen dan maar

Snapte, na de ervaringen die hier gemeld werden, echt niet dat je voor Laval koos
En helemaal niet dat je er ook een classic heb bijgezet
Was idd een ramp van juli tot oktober
.
2018, ons laatste blauwe jr, waren we 3 weken nr De States geweest. Toen we vertrokken was het 35gr maar na 4 dgn werd het al koeler.
Hadden toen al 10 jr een parttime hulp die nooit kwaad werd en echt nergens voor terugdeinst maar toen we terugkwamen zei die, op deze manier doek het nóóit weer!!
Betr. man is nu al jaren zelf boer dus vervanging is nu wat lastiger. Afgelopen wk ook weggeweest. Hadden 3 verschillende mensen die i.o. met elkaar de boel overeind mochten houden. Niet ideaal omdat er ook nog dagelijks kalverij was, maar ging goed
Ze hebben ook nog ff ronde gras weggewerkt
Mocht er wel af vonden ze, leuk werk, en met hun 3en en m'n zoon savonds de silo dichtgemaakt en

En helemaal niet dat je er ook een classic heb bijgezet

2018, ons laatste blauwe jr, waren we 3 weken nr De States geweest. Toen we vertrokken was het 35gr maar na 4 dgn werd het al koeler.
Hadden toen al 10 jr een parttime hulp die nooit kwaad werd en echt nergens voor terugdeinst maar toen we terugkwamen zei die, op deze manier doek het nóóit weer!!

Betr. man is nu al jaren zelf boer dus vervanging is nu wat lastiger. Afgelopen wk ook weggeweest. Hadden 3 verschillende mensen die i.o. met elkaar de boel overeind mochten houden. Niet ideaal omdat er ook nog dagelijks kalverij was, maar ging goed
Ze hebben ook nog ff ronde gras weggewerkt

Mocht er wel af vonden ze, leuk werk, en met hun 3en en m'n zoon savonds de silo dichtgemaakt en

van Dam af