Weidewagen
Moderator: Moderators
-
Weidewagen
Ik zoek een Weidewagen, mag een restauratie project zijn.
Jullie kennen ze vast wel, van die Weidewagens waar een paar koeien aan stonden om gemolken te worden, het pruttelen van een 1 pittertje en de boer stond in weer en wind zijn koeien te melken. Nou dit stukje historie wil ik graag terugbrengen.
Helaas zijn de meeste weidewagens uit het beeld verdwenen maar misschien staat er nog 1 bij jullie achter de boerderij of weten jullie er 1 te staan. Zoals gezegd mag het een restauratie project worden.
Jullie kennen ze vast wel, van die Weidewagens waar een paar koeien aan stonden om gemolken te worden, het pruttelen van een 1 pittertje en de boer stond in weer en wind zijn koeien te melken. Nou dit stukje historie wil ik graag terugbrengen.
Helaas zijn de meeste weidewagens uit het beeld verdwenen maar misschien staat er nog 1 bij jullie achter de boerderij of weten jullie er 1 te staan. Zoals gezegd mag het een restauratie project worden.
-
Re: Weidewagen
Mag in heel Nederland zijn.
Heb dat Ding net paar maand terug verkocht, werd al jaren Alleen nog als jongvee vanghek gebruikt maar hele melkerij zat er nog aan.
Kijk maar eens op de Duitse Kleinanzeigen, staat er af en toe nog wel eentje op.
Kijk maar eens op de Duitse Kleinanzeigen, staat er af en toe nog wel eentje op.
Zet er dan ff bij zoeken op fangwagen, treibewagen, triebwagen is wat makkelijker te vinden voor de niet kenner 

die belgen zijn zo dom nog niet...
-
Hoe heet een weidemelkwagen dan ?
Toch geen viehtreibwagen ?
Toch geen viehtreibwagen ?
-
Kunt ze ook nieuw kopen trouwens :
https://milkingsystem.com/mobile-milkin ... -mootech-4
JSC Mototecha , Litouwen
https://milkingsystem.com/mobile-milkin ... -mootech-4
JSC Mototecha , Litouwen
Denk dat TS meer zoiets bedoeld, maar dan wat kleiner:
https://www.rtvnoord.nl/cultuur/1144829 ... dood-gered
https://www.rtvnoord.nl/cultuur/1144829 ... dood-gered
Mei freonlike groetnis: Hindrik
35 jaar terug , toen ik 23 was, heb ik nog aan de weidewagen gemolken
Thuis hadden we geen koeien maar de overbuurman (10 meter lopen)
had gezondheidsproblemen
dus vroeg ie mij om z'n 35 koeien te melken
koeien met hoorns en kopriempje ,
lokken met een deel van 'n 'koeienkoek'
(dus éénzesde van een koeienkoek van 1 kilo)
en dan nog , als je ze kon lokken zonder die lokbrok te geven , was nog beter
Wat een tijd !
ik moet zeggen dat ik toen zelf ook de indruk had in een geschiedenisboek te leven
#otensien
#laatstedermohikanen
had gezondheidsproblemen
Wat een tijd !
ik moet zeggen dat ik toen zelf ook de indruk had in een geschiedenisboek te leven
#otensien
#laatstedermohikanen
ik vrees dat ik de situatie allemaal weer veel te optimistisch heb ingeschat
Voor mij nog wat langer geleden, maar idd kopriempjes [met kettinkjes, en op je vingers passen]
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Tot 2-3 jaar terug hadden we hier nog een buurman die to 25 koeien molkhulsteins schreef: ↑do jan 23, 2025 23:48 35 jaar terug , toen ik 23 was, heb ik nog aan de weidewagen gemolken
had gezondheidsproblemen
Wat een tijd !
#otensien
#laatstedermohikanen
Hier zie je er nog behoorlijk wat, ook nog enkele recente, 2x8, 1 x10 etc. Aangezien ruilverkavelingen hier nooit aan de orde zijn geweest in wallonie en ook nooit gaan komen heb je toch nogal wat boerderijen met flinke veldkavels van huis af. Maar over meerendeel wordt het elk jaar minder, meestal bedrijven zonder opvolger, of waar opvolger is, heeft die geen zin in dat gesleep met weidewagen en kiest voor summerfeeding. Goeie kameraad hier heeft er nog eentje, vind het helemaal geweldig als hij in de lente kan beginnen in de wagen, en vind het ook helemaal geweldig als hij eind oktober weer in de stal mag gaan melken 

die belgen zijn zo dom nog niet...
Hier ook met zelfde soort vastzet wagen gemolken op ijzeren wielen,diesel petter in zo,n groen hok.
Bij zwaar onweer koeien losgooien,(draai handle)want ijzer trekt onweer aan
Bij zwaar onweer koeien losgooien,(draai handle)want ijzer trekt onweer aan

vingers in het eerste oog, 2e oogje voor het vastzetten aan de pin van de wagen.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !